معرفی بهترین فیلم ها و سریال ها برای برنامه نویس ها - از فیلم‌هایی درباره هکتیویست ها تا استیو جابز، بیل گیتس و مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ

اگر شما هم برنامه‌نویس هستید یا رویای برنامه‌نویس شدن در سر دارید، دیدن فیلم‌هایی درباره زندگی برنامه‌نویس‌ها، توسعه‌دهندگان کارآفرین و تکنولوژی‌های رو به پیشرفت جهان مثل هوش مصنوعی می‌تواند برایتان جذاب باشد. ما در این بخش سعی کردیم تا فهرستی از بهترین فیلم‌ها و سریال‌های این حوزه را از بین یک مجموعه بسیار بزرگ از انتخاب‌هایی که داشتیم برای شما گرد‌آوری کنیم.

 

-- فیلم‌هایی درباره برنامه‌نویس‌های شناخته‌شده

توسعه‌دهندگان بخش عمده‌ای از استارتاپ‌های موفق و شرکت‌های فناوری اطلاعات، را بنیان‌گذاری کرده‌اند. از بین آن‌ها استیو جابز،بیل گیتس و مارک زاکربرگ بعضی از چهره‌هایی هستند که سوژه ساخت فیلم‌های خوبی هم بوده‌اند.

شبکه اجتماعی (The Social Network)

شبکه اجتماعی (The Social Network) فیلم‌هایی درباره برنامه‌نویس‌های شناخته‌شده

این فیلم که سرگذشت مارک زاکربرگ و راه‌اندازی شبکه اجتماعی فیس‌بوک را به روایت در می‌آورد در سال ۲۰۱۰ توسط کارگردان بسیار شناخته‌شده آمریکایی دیوید فینچر ساخته شده است. روایت داستان خلق یک شبکه‌ی اجتماعی که تمام جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است، موضوعی است که می‌تواند شما را به یادگیری برنامه‌نویسی علاقه‌مند کند. نمره ۷.۷ توسط کاربران در IMDB و امتیاز ۹۵ توسط منتقدان در Rotten Tomatoes حکایت از موفقیت این فیلم نزد بینندگان دارد.

 

بازی تقلید (The Imitation Game)

بازی تقلید (The Imitation Game) فیلم‌هایی درباره برنامه‌نویس‌های شناخته‌شده

این فیلم داستان زندگی آلن تورینگ را روایت می‌کند، دانشمند افسانه‌ای بریتانیایی که از پیشگامان علوم کامپیوتر و رمزنگاری محسوب می‌شود. بازی تقلید در سال ۲۰۱۴ با بازی زیبای بندیکت کامبربچ ساخته شده و نمره ۸ در IMDB و امتیاز ۹۰ در Rotten Tomatoes را برای خود ثبت کرده است.

 

فیلم‌های دیگری که ‌می‌توانید در این حوزه ببینید:

غارتگران دره سیلیکون (Pirates of Silicon Valley) فیلمی درباره رقابت بیل گیتس و استیو جابز و تاثیر آن بر رشد کامپیوترهای شخصی است که در سال ۱۹۹۹ ساخته شده است. فیلم دیگر، فیلم جابز (Jobs) ساخته سال ۲۰۱۳ و با بازی اشتون کوچر است که داستان زندگی استیو جابز را روایت می‌کند.

 

 

-- فیلم‌هایی درباره هکتیویست‌ها

هکتیویسم (Hacktivism) از ترکیب دو کلمه هک و اکتیویسم (کنشگری سیاسی) تشکیل شده و به استفاده از ابزارهای تکنولوژی برای اعتراض به شرایط اجتماعی-سیاسی گفته می‌شود. هکرهای کنشگر اجتماعی، گروهی هستند که تاثیر زیادی بر جهان تکنولوژی داشته‌اند. ادوارد اسنودن، جولین آسانژ، آرون سوارتز، گروه آنانیموس و بنیان‌گذاران پایرت‌بی، از جمله افرادی هستند که سوژه ساخت فیلم‌ها و مستندهای دیدنی بوده‌اند.

پسر خود اینترنت (The Internet's Own Boy)

فیلم‌هایی درباره هکتیویست‌ها پسر خود اینترنت (The Internet's Own Boy)

فیلمی زیبا درباره زندگی آرون سوارتز، هکتیویست افسانه‌ای آمریکایی است که جدا از کنشگری اجتماعی به خاطر هم بنیان‌گذاری Reddit، توسعه RSS و نقش‌آفرینی در ایجاد Creative Commons نیز شهرت به سزایی در جامعه IT دارد. این فیلم مستند در سال ۲۰۱۴ ساخته شده و نمره ۸.۱ توسط کاربران در IMDB و امتیاز ۹۳ توسط منتقدان در Rotten Tomatoes حکایت از موفقیت آن دارد.

 

لژیون: داستان هکتیویست‌ها (We Are Legion: The Story of the Hacktivists)

فیلم‌هایی درباره هکتیویست‌ها لژیون: داستان هکتیویست‌ها (We Are Legion: The Story of the Hacktivists)

فیلمی درباره گروه هکری معروف انانیموس است و باورها و شیوه کاری این گروه را به تصویر می‌کشد. این مستند ساخته سال ۲۰۱۲ است و نمره ۷.۳ در IMDB و امتیاز ۷۳ در Rotten Tomatoes را از آن خود کرده است.

 

پایریت بی به دور از کیبورد (The Pirate Bay Away From Keyboard)

فیلم‌هایی درباره هکتیویست‌ها

فیلم مستندی درباره یکی از نخستین و تاثیرگذارترین وبسایت‌های تورنت در جهان یعنی پایرت‌بی و بنیان‌گذاران آن است. این فیلم در سال ۲۰۱۳ ساخته شده و نمره ۷.۵ را در IMDB کسب کرده است.

 

چند فیلم دیگر در این حوزه که دیدن آن‌ها هم خالی از لطف نیست:

درباره ادوارد اسنودن افشاگر معروف آمریکایی که به خاطر انتشار اسناد محرمانه NSA به شهرت جهانی رسید، دو فیلم ساخته شده است؛ یکی مستند خوش‌ساختی به نام شهروند چهار (Citizenfour) ساخته سال ۲۰۱۴ و دیگری فیلمی به نام اسنودن (Snowden)ساخته سال ۲۰۱۶ و با بازی جوزف گوردون لویت.

درباره وبسایت ویکی‌لیکس و بنیان‌گذار آن جولین آسانژ نیز دو فیلم ساخته شده که هر دو محصول سال ۲۰۱۳ هستند: یکی دسته پنجم (The Fifth Estate) با بازی بندیکت کامبربچ و دیگری ما اسرار را می‌دزدیم: روایت ویکی‌ لیکس (We Steal Secrets: The Story of WikiLeaksکه فیلمی مستند با حضور خود جولین آسانژ است.

 

 

-- علمی-تخیلی درباره تکنولوژی‌های آینده

برنامه‌نویس‌ها با گسترش تکنولوژی‌هایی کلیدی‌ای همچون هوش‌مصنوعی، تاثیر مهمی بر آینده جهان خواهند داشت. اما سوال مهم این است که این تکنولوژی‌ها کاملاً سودمند و بی‌خطرند؟

اگر شما هم به خیال‌پردازی درباره جهان آینده و تکنولوژی‌های تحول‌آفرینی که زندگی ما را زیر و رو خواهند کرد، علاقه‌مندید، فیلم‌های علمی-تخیلی بسیاری در این زمینه وجود دارند که دیدن آن‌ها پیشنهاد می‌شود. به خصوص «هوش مصنوعی» و تاثیری که بر زندگی روزمره ما می‌گذارد، موضوع فیلم‌های بسیاری بوده است.

مهم‌ترین فیلم‌های علمی-تخیلی جذابی که دیدن آن‌ها توصیه می‌شود عبارت‌اند از:

ماتریکس (The Matrix)

فیلم‌های علمی-تخیلی درباره تکنولوژی‌های آینده ماتریکس (The Matrix)

یک سه‌گانه بسیار دیدنی و اثرگذار که توسط واچوفسکی‌ها ساخته شده است و کیانو ریوز در نقش اول آن ظاهر می‌شود. این فیلم از ایده‌های فلسفی و صحنه‌های اکشن در دل روایت علمی-تخیلی خود بهره می‌گیرد، داستان جنگ انسان‌ها و ماشین‌ها در آینده‌ای دور را به تصویر می‌کشد. نمره IMDB ماتریکس ۸.۷ است و امتیاز ۸۸ را در Rotten Tomatoes از آن خود کرده است.

 

او (Her)

فیلم‌های علمی-تخیلی درباره تکنولوژی‌های آینده

یک فیلم رمانتیک علمی-تخیلی است که داستان رابطه عاطفی مردی با دستیار شخصی هوشمند خود در آینده‌ای نزدیک را به تصویر می‌کشد. این فیلم در سال ۲۰۱۳ به کارگردانی اسپایک جونز، کارگردان شناخته‌شده آمریکایی و با بازی خواکین فینیکس ساخته شده است و نمره 8 توسط کاربران در IMDB و امتیاز 94 را در Rotten Tomatoes از منتقدان دریافت کرده است.

 

فراماشین (Ex Machina)

فراماشین (Ex Machina) فیلم‌های علمی-تخیلی درباره تکنولوژی‌های آینده

یک فیلم مهیج روان‌شناسانه که با حضور یک توسعه‌دهنده در خانه مدیرعامل شرکت برای آزمایش روی محصول آتی این شرکت شروع می‌شود. محصولی که به زودی مشخص می‌شود یک روبات هوشمند است؛ هوشمندتر از آنچه که قرار بوده باشد. فیلم در سال ۲۰۱۴ ساخته شده، نمره IMDB آن ۷.۷ و امتیاز Rotten Tomatoes هم ۹۲ است.

 

دیگر فیلم‌های علمی-تخیلی که ممکن است به دیدن آن‌ها علاقه‌مند باشید:

سری پارک ژوراسیک (Jurassic Park)، داستان کارآفرینی را تعریف می‌کند که با همکاری دانشمندان حوزه ژنتیک، به دنبال بازگرداندن دایناسورها به زندگی و ساخت پارکی تفریحی برای بازدید از آن‌ها هستند، ماجرایی که البته آنطور که انتظار داشته‌اند پیش نمی‌رود.

در میان ستارگان (Interstellar) فیلمی با کارگردانی کریستوفر نولان و بازی متیو مک‌کاناهی است که ماجرای فضانوردانی در جستجوی یک سیاره قابل سکونت و چالش‌های عظیمی است که بر سر راهشان پیش می‌آید.

مریخی (The Martian) فیلمی با کارگردانی ریدلی اسکات و بازی مت دیمون است که داستان اولین سفر فضایی به مریخ و چالش‌هایی است که فضانوردان این سفر با آن مواجه می‌شوند.

 

 -- سریال‌هایی برای برنامه‌نویسان

سه سریال معروف با فضای IT و برنامه‌نویسی عبارت‌اند از:

آقای ربات (Mr. Robot)

آقای ربات (Mr. Robot) سریال‌هایی برای برنامه‌نویسان

این سریال درباره هکری به نام الیوت آلدرسون است که از اختلال اضطراب اجتماعی رنج می‌برد و به دنبال آن است که با همکاری یک گروه هکتیویست، نظام سرمایه‌داری را سرنگون کند. تا به امروز ۳ فصل از این سریال ساخته شده و روند ساخت فصل‌های آینده آن هنوز ادامه دارد.

 

بایست و آتیش بگیر (Halt and Catch Fire)

سریال‌هایی برای برنامه‌نویسان بایست و آتیش بگیر (Halt and Catch Fire)

این سریال درام ماجرای چند خوره تکنولوژی در اواخر دهه ۸۰ میلادی است که بر روی حوزه‌های نوظهور و انقلابی همچون کامپیوترهای خانگی، وب و موتورهای جستجو کار می‌کنند. این سریال مجموعاً در قالب ۴ فصل بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ منتشر شده است.

 

دره سیلیکون (Silicon Valley)

سریال‌هایی برای برنامه‌نویسان دره سیلیکون (Silicon Valley)

داستان این سریال کمدی، چالش‌های راه‌اندازی یک استارتاپ در سیلیکون‌ولی، قطب شرکت‌های IT جهان است. HBO تا به امروز ۵ فصل از آن را منتشر کرده است و در حال ساخت فصل‌های آینده‌ی آن است.

 

سه سریال علمی‌تخیلی بسیار معروف و جذاب دیگر که می‌توانید ببینید:

آینه سیاه (Black Mirror): این سریال به صورت آنتولوژی منتشر می‌شود و در هر قسمت یک داستان مجزا از تاثیر تکنولوژی‌های آینده بر زندگی انسان‌ها را روایت می‌کند؛ از تکنولوژی‌هایی برای انتقال آگاهی فرد به دستگاهی خارجی تا ابزاری برای پاک کردن حافظه. در این سریال می‌توانید تاثیر هر کدام از این تکنولوژی‌ها را بر جهان آینده دنبال کنید. این سریال توسط Channel 4 و Netflix ساخته شده و تا امروز ۵ فصل از آن منتشر شده است.

چیزهای عجیب (Stranger Things): این سریال دیدنی با ماجرای شهری آرام و کوچک شروع می‌شود که ساکنانش به زودی قرار است با مجموعه‌ای از اتفاقات عجیب و ترسناک مواجه شوند؛ ماجراهایی که یک سر آن می‌تواند موجوداتی فرازمینی باشد! چیزهای عجیب، سریال خوش‌ساخت دیگری از Netflix که دو فصل از آن تا کنون منتشر شده و فصل سوم امسال منتشر خواهد شد.

 

برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای، چیزهای بیشتری از یادگیری زبان‌ها و تکنولوژی‌های برنامه‌نویسی نیاز است. زندگی برنامه‌نویس‌ها ویژگی‌های متفاوتی نسبت به بقیه انسان‌ها دارد که در کنار فرصت‌های پیشرفت، می‌تواند معایب و خطرات دیگری داشته باشد. برنامه‌نویس‌ها اغلب توانایی کارهایی را دارند که دیگران قادر به انجام آن نیستند؛ این توانایی‌ها می‌تواند محصولات خارق‌العاده فناوری خلق کنند یا اینکه تکنولوژی را به سمت و سویی خطرناک و کنترل نشده ببرند. این مجموعه فیلم و سریال، علاوه بر این که می‌توانند الهام‌بخش تولید محصولات تکنولوژیک آینده باشند، ما را با تاثیرات و خطرات احتمالی آن‌ها آشنا می‌کنند.




منبع : سلام سینما