متری شیش و نیم

انتقاد منتقد سینما به سکانس مهم حذف شده از فیلم «متری شیش و نیم» که در نسخه در حال اکران فیلم وجود ندارد.

پوریا منتقد سینما که در میزگرد روزنامه ایران با موضوع «متری شیش و نیم» در گفت‌وگویی با جمال ساداتیان (تهیه‌کننده)، مصطفی اقلیما (رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران) و ماریت قازاریان (رئیس پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی) به بررسی این فیلم پرداخته‌ در باره حذف سکانس مهمی از دومین فیلم سعید روستایی توضیح داد.


*** خطر لو رفتن داستان ***


استعفای حذف شده از «متری شیش و نیم»


او در بخشی از این  مصاحبه  با اعلام این نکته که حذف این سکانس ،باعث کم رنگ شدن نقش پلیس شده است گفت:


"در نسخه اصلی سکانس بسیار مهمی بعد از اعدام و قبل از سکانس پایانی وجود داشت که شخصیت صمد مجیدی با بازی پیمان معادی رئیس شده و حالا بعد از اعدام ناصر خاکزاد(نوید محمدزاده) استعفا می‌دهد، حمید کیایی به او می‌گوید «اگر صندلی ریاست میخ داره بگو ما هم نشینیم» و او در جواب می‌گوید «نه،موقعی که من به این کار اومدم یک میلیون معتاد به شیشه داشتیم و الان شش میلیون آمار داریم، به چه امیدی بمونم». این بخش را که با عصبانیت تأکید کردند باید حذف شود. در واقع بحث من این است که با این سکانس دایره روایت مربوط به پلیس و کوشش‌هایش بسته می‌شد اما الان ول مانده است. نکته مهم دیگر دستاورد سندیت جامعه شناسی فیلم است که البته یک گذشته مهم در سینمای ایران دارد که آن هم فیلم «دایره مینا»ی آقای مهرجویی است که منجر به تأسیس سازمان انتقال خون در سال 56 شد، در آنجا هم همه معتادهایی که می‌بینیم واقعی هستند. در «متری شیش و نیم» هم همه معتادها واقعی هستند تا شاید روزی آقایان مدعی نشوند که اغراق شده است. درنتیجه این فیلم بیش از فیلم‌های مستند این قابلیت استناد را دارد و ما در تاریخ اجتماعی‌مان صاحب فیلمی شده‌ایم که سال‌های بعد اگر خواستیم چشم‌انداز اعتیاد جامعه در اواخر دهه 90 را ببینیم این فیلم تصویر روشنی از طیف‌های سنی و قشرهای مختلف را جلوی چشم می‌گذارد."


چه سکانسی از فیلم «متری شیش و نیم» سانسور شد؟


متری شیش و نیم


فیلم‌ها گوشت قربانی هستند


او همچنین در بخش‌هایی از این گفت‌وگو با اشاره به مشکلات سازندگان برای ساخت این فیلم گفته است:  «وقتی چنین مسائلی برای «متری شیش و نیم» پیش می‌آید و مجوز دهنده قانونی پای مجوزش نمی‌ایستد و سازندگان فیلم مجبورند با نیروی انتظامی سر و کله بزنند و به قول زن عباس «آژانس شیشه‌ای» این وسط فیلم است که گوشت قربانی می‌شود، در نهایت آب به آسیاب نگاهی ریخته‌اید که فکر می‌کند هر چه نشان ندهید جامعه امن‌تر می‌ماند اما این روش کبکی که اتفاقاً صداوسیما منادی بزرگترش است هیچ فایده‌ای ندارد.»


همچنین سیدجمال ساداتیان، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» در نشستی که پس از نمایش این اثر در دانشگاه تهران برگزار شد درباره سکانس‌های حذف‌شده با اشاره به اینکه "ما ۵ بار در ایام جشنواره فیلم را تغییر دادیم اما این حذفیات به قصه لطمه نزد" گفت:


"ما برای اکران نشدن این فیلم در روز اول جشنواره، شبانه تا ساعت ۴ صبح جلسه داشتیم تا بتوانیم صحبت کنیم و مشکلات حل شود. اشکال ما در ایران این است که زبان سینما با بخشنامه‌ها یکسان نیست و باید تعاملات و همسان سازی به وجود بیاید تا بتوانیم همدیگر را تحمل کنیم و چهارتا دیالوگ، سازمانی را به هم نریزد. البته در برخی قسمت‌های فیلم، سکانس‌هایی داشتیم که در زمان ساخت حذف شد و مفهوم فیلم را تغییر می‌داد."


در خلاصه داستان فیلم «متری شیش و نیم آمده است: در بزنگاه روزهای سخت، اعتیاد و مواد مخدر هم گریبان زندگی مردم این شهر را رها نمی کند. داستان «متری شش و نیم» داستان جستجوی پلیس مبارزه با مواد مخدر برای پیدا کردن فروشنده بزرگ شیشه در پایتخت است... (تماشای این فیلم به افراد زیر 15 سال توصیه نمی‌شود)


منبع : سلام سینما