سریال وایکینگ ها ( Vikings)، نکات و حقایقی جالب درباره سریال و بازیگران/ آیا این سریال براساس وقایع تاریخی است؟

درباره سریال وایکینگ ها

درام تاریخی «وایکینگ ها/ Vikings» از 3 مارس 2013 از کانال «History» در حال پخش است. تا کنون 5 فصل از این سریال نشان داده شده و فصل ششم آن در راه است.

سریال وایکینگ ها درباره سرگذشت کشاورزی به نام «رگنار» است که زندگی رعیتی دارد اما خیلی زود تبدیل به وایکینگی می شود که نامش لرزه بر تن پادشاهان کشورهای همسایه می اندازد. همچنین ادامه این سریال درباره فتوحات پسران رگنار است که هرکدام رویکردی متفاوت در حکمرانی دارند.

این سریال در سال 2013 نامزد سه جایزه امی، سال 2014 نامزد 2 جایزه، سال 2015 در 1 بخش، 2016 و 2017 در 3 بخش و سال 2018 در یک بخش نامزد شده است.

سریال «وایکینگ ها/ Vikings» در سال 2017 و 2018 در رده 10 سریال برتر imdb قرار گرفت و امتیاز کاربران به آن هم اکنون 8.6 از 10 است.

در ادامه به مرور چند نکته جالب از سریال «وایکینگ ها/ Vikings» می پردازیم:

**خطر لو رفتن داستان**

1-بخش هایی از این سریال بر اساس وقایع تاریخی واقعی است.

2-این سریال قرار بود به صورت یک مینی سری 9 قسمت باشد اما به درخواست کانال هیستوری این داستان شاخ و برگ گرفت و به فصل 6 رسید.

3-بازیگرانی که در این سریال نقش جنگجو داشتند از سه هفته قبل از فیلمبرداری، آموزش فنون مبارزه دیدند چون برای تمام صحنه های نبرد طراحی حرکت در نظر گرفته شده بود.

صحنه های جنگی سریال وایکینگ ها

4-نورس ها که همان مردمان حوزه اسکاندیناوی هستند؛ خودشان را وایکینگ به معنای یک نژاد یا ملیت خاص نمی دانند. آنها وایکینگ را به عنوان یک شغل می دانند یعنی کسی که در دریاها سفر می کند.

5-«رگنار» به معنای «نگهبان قلعه» است.

6-در این سریال کلاغ به فور دیده می شود چون ریشه فرهنگی و مذهبی در آیین مردمان نورس دارد.

7-یکی از نام های «اودین»، خدای نورس ها، «Hrafnaguð» به معنای «خدای کلاغ» است.

8-«کاترین وینیک»، بازیگر نقش لاگرتا، در زندگی واقعی اش هم آدم سرسخت و مبارزی است. او کمربند مشکی تکواندو و کاراته دارد.

کاترین وینیک بازیگر سریال وایکینگ ها

9- وایکینگ ها تاریخ را ثبت نمی کردند و ماجراهای این سریال بر اساس نوشته های مردمان مناطقی است که وایکینگ ها با آنها در ارتباط بودند.

10-این سریال 4 زبان منسوخ شده را دوباره زنده کرد: نورس باستانی، آنگلوساکسون، لاتین و فرانکیش باستانی.

11-«الکساندر لودویگ»، بازیگر نقش بیورن، بخاطر چهره اش توانست صاحب این نقش شود. او شباهت زیادی به شخصیتی داشت که نقش کودکی های بیورن را بازی می کرد.

12-صحنه های نبرد وایکینگ ها اکثرا واقعی بودند و به آنها جلوه های ویژه کامپیوتری اضافه شده بود.

13-مرگ شخصیت «سیگی» در فصل سوم خیلی ناگهانی پیش امد چون بازیگر این نقش، «جسلین گیلسیگ»، به دلایل شخصی دیگر حاضر به همکاری با سریال نبود.

14-«مایکل هرست»، پدید آورنده سریال گفته بود که نوشتن صحنه مرگ «اتلستن» برایش خیلی سخت بوده است.

15-در فصل چهارم، فلوکی پنهانی تجهیزات و کشتی می سازد تا با آنها به فرانسوی ها حمله کنند. آن کشتی که از لبه صخره ها به پایین هدایت می شود واقعی است.  

کشتی واقعی در فصل 4 سریال وایکینگ ها

16-لوکیشن اکثر سکانس های این سریال در ایرلند است. دیگر قسمت ها در بخش هایی از روستاهای نروژ و دانمارک فیلمبرداری شده است.

17-«گوستاو اسکاشگورد»، بازیگر نقش فلوکی، سوئدی است و در تلفظ صحیح کلمات به بازیگران کمک می کند.

18-«گوستاو اسکاشگورد» و «کلایو استاندن»، بازیگر نقش رولو، هر دو برای بازی در نقش «رگنار» تست داده بودند.

19-در افسانه های نورسی آمده است که «بیورن آیرون ساید» فرزند «رگنار» و «آسلاگ» است.

20-«تراویس فیمل»، بازیگر نقش رگنار، برای بازی در نقش «رولو» تست داده بود اما خودش دوست داشت نقش «فلوکی» را بازی کند.

21-«تراویس فیمل/ رگنار» تنها 13 سال از «الکساندر لودینگ/ بیورن» که نقش پسرش را بازی می کرد بزرگتر است.

تراویس فیملو الکساندر لودینگ در پشت صحنه سریال وایکینگ ها

22-«لاثبروگ/ Loðbrók » نام خانوادگی نیست بلکه یک لقب به معنای پرزدار است که به «رگنار» داده شده بود؛ به این دلیل که لباس هایی از پشم و خز می پوشید.

23-تمام زیورآلات و جواهرات استفاده شده در سریال ساخته دست هنرمندان شرکت « The Crafty Celt» است و به گفته خودشان برای ساخت آنها تحقیقات گسترده ای درباره عصر وایکینگ ها انجام دادند.

24-ترانه تیتراژ آغازی وایکینگ ها با نام «اگر قلب داشتم/ If I had a heart » در قسمت سوم فصل 4 سریال «قانون شکن/ Breaking Bad » و قسمت 15 فصل اول سریال «شخص مورد نظر/ Person of Interest» نیز استفاده شده است. 

25-«رولو» قرار بود پسرعموی «رگنار» باشد.

سریال وایکینگ ها

26-قرار بود نام این سریال، «یورش/ Raid » باشد.

27-روش اعدام «عقاب خونین» که در سریال 2 بار اجرا شد، اثبات تاریخی ندارد.

28-این سریال محصول کانادا و ایرلند است.

29-در فیلم زادگاه رگنار در کتگات است اما در واقع، کتگات دریایی مابین سوئد، نروژ و دانمارک است.

30- تتوی روی بدن وایکینگ ها بر اساس وقایع تاریخی و افسانه های آنها است.

31-نام «فلوکی/ Floki » به معنای «وایکینگ قهرمان» است. همچنین این نام می تواند برگرفته از کلمه سوئدی « flokig » به معنای آدم عجیب و غریب و البته دیوانه باشد.

32-تا پیش از این، سریال «بازی تاج و تخت» را برای صحنه های خشن و خونبار می شناختند اما سال 2014 این لقب به سریال وایکینگ ها رسید. قسمتی که عقاب خونین اجرا می شود عنوان خشن ترین سکانس و قسمت را دارد.

سکانس خشن  خونبار سریال وایکینگ ها

33-مذهب نقش مهمی در سریال «وایکینگ ها» دارد. آشنا شدن «رگنار» به یک راهب مسیحی و زیر سوال بردن خدایان نورس، برای او چالش بزرگی ایجاد می کند.

34-«آینار سلویک»، آهنگساز نروژی موسیقی های متن این سریال را ساخته است. او برای حفظ اصالت نورس باستان از سازهای آنها استفاده کرده است. مثلا از شاخ بز به جای شیپور استفاده کرده است.

35-سال 2018 یک بازی موبایلی با عنوان «وایکینگ ها» و بر اساس همین سریال و شخصیت های آن ساخته شد. این بازی استراتژیک و چند نفره است.

36-این سریال، باورهای غلط راجع به وایکینگ ها را اصلاح کرد. مثلا  تصور بر این بود که وایکینگ ها کلاه‌خود شاخدار به سر می گذارند اما با تحقیق در این باره متوجه شدند که در قسمت هایی از اروپا که مردم مورد حمله بودند از وایکینگ ها تصاویری با کلاه‌خود شاخدار کشیدند تا چهره آنها را شیطانی نشان دهند.

37-برای وایکینگ بودن، قدرت فیزیکی زیادی لازم است و به همین دلیل آنها فرزندان ناتوان جسمی را درطبیعت وحشی رها می کردند و یا به دریا می انداختند اما «رگنار» پسرش «آیوار» را از بین نبرد.

رگنار و پسرش آیوار در سریال وایکینگ ها

38-«زنسکوپ» که ناشر کتاب های کمیک است به کانال هیستوری پیشنهاد داد تا از این سریال کمیک بسازد و آن را در فوریه 2014 منتشر کرد. این کتاب به قلم خودِ «مایکل هرست» است.

39-چهارم ژانویه 2019، همزمان با اعلام ساخت فصل 6 این سریال، «مایکل هرست» اعلام کرد که با همکاری کمپانی MGM قرار است یک اسپین-آف از این سریال بسازند.

40-«کاترین وینیک» قرار است در فصل ششم برای اولین بار کارگردانی کند.

 




منبع: imdb

برگرفته از سایت : سلام سینما