درباره فیلم Tenet 2020 اثر جدید کریستوفر نولان

درباره فیلم تنت Tenet 2020

مروری بر حواشی ساخت و تولید «تنت»(Tenet) آخرین فیلم کریستوفر نولان، زمان و تاریخ اکران و پخش جهانی و واکنش‌های اولیه سازندگان و بازیگران به فیلم

آخرین فیلم کریستوفر نولان که به اسم انگاشته هم ترجمه شده، فیلمی در ژانر علمی تخیلی و یک اکشن دلهره‌آور است که به زودی اکران جهانی‌اش آغاز می‌شود. فیلمی که بسیاری از طرفداران نولان و سینما دوستان منتظرش هستند. هرچند نولان همه سعیش را کرده تا اطلاعات خیلی کمی از فیلم درز پیدا کند، اما حدس و گمان ها درباره «تنت» بسیار است.


بگذارید از بازیگران اصلی فیلم شروع کنیم. جان دیوید واشنگتن، رابرت پتینسون، الیزابت دبیکی، مایکل کین، کنت برانا و آران تایلر-جانسون ستارگان فیلم هستند و «تنت» در هفت کشور از جمله بریتانیا، هند، دانمارک و ایتالیا جلوی دوربین رفته است.


 خلاصه داستان

طبق خلاصه داستان منتشر شده «تنت» درباره دو جاسوس بین‌المللی حرفه‌ای است که برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم، درگیر ماجرا و توطئه‌ای پیچیده می‌شوند؛ یک فناوری بی‌مانند که امکان وارونگی زمان را به بشر داده ‌است.


البته یکی از فرضیات پررنگ طرفداران کریستوفر نولان این است که فیلم «تنت» در رابطه با یک مامور مرده با بازی دیوید واشینگتون است که گویا در «زندگی پس از مرگ» دوباره اجیر شده و به او یک ماموریت داده‌اند. البته مقصود از «زندگی پس از مرگ» مشخص نیست و این عبارت می‌تواند هم به یک آژانس یا سازمان اشاره داشته باشد و هم به زندگی پس از مرگ انسان.


این شخصیت‌ها در «زندگی پس از مرگ»، زمان و مکان را به شکل جدیدی تجربه می‌کنند. با توجه به جلوه‌های موجود در تریلر فیلم «تنت» که حاوی ماشین‌های وارونه شده و قایق‌های در حال گذر معکوس است، می‌توان حدس زد که فیلم «تنت» قرار است رویکردی کاملا جدید و ناآشنا به واقعیت و رئالیتی داشته باشد.


دیالوگ های فیلم

«ما در دنیایی تاریک و روشن زندگی می‌کنیم. و در انتهای این گرگ‌ومیش، هیچ دوستی را نمی‌یابیم. و وقتی پای خود را از محفظه بیرون بگذاری، همه‌چیز عجیب به نظر می‌رسد.»

« تو برعکس می‌شوی (در خلاف جریان عادی زمان حرکت می‌کنی)؛ نه دنیا.»


نکات جالب فیلم «تنت»(Tenet)

در کنار بسیاری از فرضیه ها درباره اینکه «تنت» ادامه «تلقین» است یا ربطی به این فیلم دارد، گروهی از هواداران کریستوفر نولان، اعتقاد دارند «تنت» تحت تاثیر فیلم مشهور آلفرد هیچکاک یعنی «شمال از شمال غربی» است.


پیش‌تر نولان اعلام کرده بود که هفت سال اخیر را صرف بازنویسی فیلمنامه «تنت» کرده تا بهترین فیلمنامه ممکن را داشته باشد.

از جمله نکات مهم درباره  «تنت» شرایط خاص ساخته شدن فیلم است. مثلا نولان برای ساخت این فیلم یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فضای باز در تاریخ سینما را احداث کرده. او برای ساخت این لوکیشن عظیم، یک شهر خالی از سکنه و ساختمان‌ها و مخروبه‌ها را ساخته و از بازیگران فراوانی برای تکمیلش بهره برده است. به همین دلیل هم تماشای «تنت» را در سینما حتی از دو فیلم بیگ پروداکشن پیشین‌اش یعنی «اینسپشن» و «در میان ستارگان» واجب‌تر دانسته.


در همین راستا جالب است بدانید که در یکی از صحنه‌های فیلم به مسافت ۱۰ مایل، صدها بازیگر با لباس نظامی جاگذاری شده‌اند.

یکی از ویژگی‌های برجسته سبک فیلمسازی کریستوفر نولان علاقه‌اش به استفاده از جلوه‌های ویژه واقعی به جای نمونه‌های کامپیوتری است؛ علاقه‌ای که در «تنت» هم نمود پیدا کرده. گویا در جریان یکی از سکانس‌های کلیدی فیلم، یک هواپیمای بوئینگ با ساختمانی برخورد می‌کند و منفجر می‌شود. نولان برای به تصویر کشیدن این صحنه از یک هواپیما و انفجار واقعی بهره برده است. آن در ابتدا تصمیم داشت که این صحنه را به صورت مینیاتوری و با ترکیبی از جلوه‌های بصری خلق کند، اما در ادامه انبوهی از هواپیماهای قدیمی را در کالیفرنیا کشف کرد.


«تنت» به عنوان یک فیلم اکشن بزرگ به شکلی عجیبی، تنها در ۳۰۰ شات خود از CGI (جلوه‌های کامپیوتری)‌ استفاده کرده. حتی یک فریم فیلم هم مقابل پرده‌ی سبز فیلم‌برداری نشده و این CGIهای محدود هم تنها به فیلم‌برداری واقعی اضافه شدند.


 حواشی اکران

«تنت» قرار بود در ماه ژوئیه ۲۰۲۰ اکران شود اما به دلیل شیوع کووید ۱۹، نمایشش به تاخیر افتاد. بعدتر افزایش مبتلایان و مشکلات جهانی پاندمی کرونا کمپانی برادران وارنر را ناچار به عقب انداختن دوباره‌ی تاریخ انتشار «تنت» کرد. مجددا ، کمپانی اعلام کرد که فیلم  «تنت» در 12 اوت (22 مرداد) منتشر می‌شود اما باز هم، پخش «تنت» در این تاریخ منتفی شد. بالاخره تصمیم نهایی همین چند روز قبل گرفته شد: کمپانی برادران وارنر  «تنت» را در تاریخ ۲۶ آگوست یعنی ۵ شهریور به صورت آی‌مکس، ۳۵ میلی‌متری و ۷۰ میلی‌متری در نقاط مختلف جهان به نمایش می‌گذارد.


عدم درز اطلاعات از فیلم کریستوفر نولان البته، «تنت» را تبدیل به چنان راز بزرگی کرده که مطمئنا بعد از نمایش اولین سانس در نخستین کشور، خیلی از تماشاگران کل داستانش را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک خواهند گذاشت و از آن‌جایی که فیلم در همه جای جهان همزمان اکران نمی‌شود و خصوصا زمان نمایشش در خود آمریکا مشخص نیست، این مسئله می‌تواند تلاش های نولان برای درز نکردن داستان فیلم را به باد دهد.  اما به نظر می‌رسد نولان از حساسیتش به لو نرفتن داستان کاسته و می‌خواهد فیلم را به هر قیمتی که شده اکران کند.


یکی از دلایل اصلی اصرار کمپانی و کارگردان به اکران فیلم در شرایط پاندمی مربوط به مسائل مالی و برگشت سرمایه است. چراکه تولید این فیلم هزینه بسیار زیادی روی دست سرمایه‌گذارهای این پروژه گذاشته  است و موضوع بازگشت این سرمایه و سود مالی پروژه یکی از مسائل حیاتی پیرامون اکران «تنت» به حساب می‌آید. بر اساس گزارش‌های ورایتی، «تنت» با بودجه‌ای فراتر از ۲۲۵ میلیون دلار ساخته شده و این یعنی «تنت» پرهزینه‌ترین فیلم کریستوفر نولان است که براساس فیلم‌نامه غیراقتباسی ساخته شده.


جا دارد اشاره ای هم به بعضی از سینما دوستان و طرفداران نولان کنیم که در توییتر با نوشتن توییت‌های اعتراضی، نسبت به اکران فیلم  «تنت» و به طور کلی هر فیلم دیگری در شرایط کنونی جهان انتقاد کرده‌اند. آن‌ها معتقدند که با توجه به این بحران جهانی بهتر است که کمپانی‌های مختلف فیلمسازی فعلا فیلم‌هایشان را به صورت آنلاین و مجازی اکران کنند و برای منفعت‌طلبی و سوددهی بیشتر ریسک اکران سینمایی فیلم‌ها را به جان نخرند.


همه آنچه از تنت می دانیممدت زمان پخش فیلم سینمایی  «تنت»، 2 ساعت و 29 دقیقه و 59 ثانیه‌ اعلام شده. این یعنی «تنت» در کارنامه نولان رتبه چهارم طولانی‌ترین فیلم را در اختیار دارد. هرچند در ابتدا بسیاری گمان می‌کردند زمان فیلم حتی از این هم بیشتر باشد.

چین هم قرار نیست به خاطر مدت‌زمان طولانی این فیلم، جلوی اکرانش در دوران شیوع ویراس کووید 19 را بگیرد. این در حالی است که چین این‌روزها به‌سادگی به یک فیلم طولانی‌تر از ۲ ساعت مجوز اکران نمی‌دهد.

برخلاف کل دنیا که پوسترهای فیلم سینمایی «تنت» را با عبارت Time Runs Out (وقت تمام می‌شود) به نمایش می‌گذارند، پوسترهای چینی رسمی «تنت»  شامل یک جمله‌ی نسبتا متفاوت است؛ «هر لحظه اهمیت دارد، به سینماها حمله کنید»

به‌زودی نمایش  «تنت» در چین آغاز می‌شود. به همین مناسبت کریستوفر نولان پیامی تصویری برای هواداران چینی‌اش منتشر کرده است:


«به همه مخاطبان فیلم در چین سلام می‌کنم. من کریستوفر نولان، کارگردان فیلم «انگاشته» هستم و این فیلم را برای صفحه نمایش‌های بسیار بزرگ کارگردانی کرده‌ام. به‌عنوان یک هوادار جدی دنیای سینما باید به شما بگویم به جز فیلم‌های سینمایی هیچ راهی برای فرار از دنیای پیرامونم ندارم و فیلم «تنت» بزرگترین فیلمی است که تا امروز ساخته‌ام. من برای اکران فیلم روی پرده‌های نقره‌ای سینما بسیار هیجان‌زده هستم و امیدوارم هواداران چینی از تماشای آن لذت ببرند.»


درباره فیلم تنت

عوامل و تماشاگران درباره «تنت»(Tenet) چه گفته‌اند؟

خود نولان موضوع فیلم  «تنت» را در ارتباط با مفهوم زمان و چگونگی تعامل با آن توصیف می‌کند. البته او تاکید می‌کند که  «تنت» درباره سفر در زمان نیست، بلکه درباره زمان و کارکرد زمان است. به نظر می‌رسد پدیده وارونگی که یکی از اصول فیزیک است، موضوع اصلی این فیلم باشد. نولان دراین‌باره می‌گوید: «ما نمی‌خوایم کلاس فیزیک برگزار کنیم ولی وارونگی زمان یک ایده است و این ایده به‌دلیل ماده‌ای به‌نام آنتروپی وجود دارد و ما از این ایده برای ساخت فیلم استفاده کردیم؛ بنابراین ما نسبت به «آن» در حال برگشت در زمان هستیم.»


نولان همچنین در مصاحبه‌ای اعلام کرده که نقش قهرمان فیلم را به طور اختصاصی برای جان دیوید واشنگتن نوشته است.

جان دیوید واشینگتن، بازیگر نقش اصلی فیلم  «تنت»، در مورد ارتباط‌ میان «تنت» و «تلقین» صحبت‌های جالبی کرده است. واشنگتن، این فیلم را به فامیل درجه دو «اینسپشن» تشبیه کرده و از وجود ارتباط‌های جالبی بین آن دو گفته و از نظرش فیلمنامه  «تنت» یکی از پیچیده‌ترین‌ها در نوع خودش است. واشنگتن می‌گوید: «فیلم «تنت» اکشن‌ترین و هیجان‌انگیزترین اثر این کارگردان محبوب است.»


 واشنگتن بارها در مصاحبه‌های مختلف از دشواری کار و خستگی فراوان خودش هم صحبت کرده و این فیلم را اثری ارزشمند و مهم می‌داند.


مایکل کین همراه همیشگی نولان هم می‌گوید: «من یکی از دوستان کریستوفر نولان هستم و جزو بازیگرهای معرفی‌شده‌ی این فیلم جدید بودم که پروسه‌ی بسیار بلند و مدیریت‌شده‌ای از فیلم‌برداری درون هفت کشور مختلف را پشت سر گذاشته. بااین‌حال نحوه‌ی حضورم در «تنت» به‌گونه‌ای بود که تنها صفحات مرتبط به شخصیت خودم را می‌گرفتم، یک روز به سر کار می‌رفتم، مقابل جان دیوید واشنگتن می‌نشستم، بازیگری می‌کردم و وقتی کار تمام شد هم دیگر هیچ‌چیز درباره‌ی فیلم نشنیدم.»


همه آنچه از تنت میدانیمکنت برانا که تردید و سرگردانی فراوانی در مورد نقشش در فیلم داشته و به قول خودش هنوز هم نمی‌داند که این شخصیت مرموز مثبت بوده یا منفی، معتقد است که داستان این فیلم به هیچ وجه مطابق انتظار مخاطبان پیش نخواهد رفت. برنا فیلمنامه «تنت» را یکی از خاص‌ترین‌ها در طول دوران کاری 40 ساله خودش می‌داند و آن را به یک جدول رازنامه تشبیه کرده: « این فیلم از یک احتمال حتی بدتر از یک هولوکاست هسته‌ای صحبت می‌کند. این فیلم به‌شدت ذهن شما را درگیر خود خواهد کرد؛ موضوعی که در فیلم‌های کریستوفر نولان از فیلم «یادگاری Memento» تا فیلم «تلقین» و «اینتراستلار» آن را لمس کردیم.»


رابرت پتینسون خودش هم برای درک «تنت»  باید نسخه‌ی نهایی این اثر سینمایی را به‌صورت کامل  تماشا کند و می‌گوید: «تازه نمی‌تونم مطمئن باشم که یک بار دیدن این فیلم هم برای فهم کامل چنین اثری کافی هست یا نه. حتی از دستیارم پرسیده بودم که چطور میشه درباره‌ی همچین اثری مصاحبه کرد؟ فیلمی که می‌دونم برای درک و شناخت حقیقی آن به بارها تماشای دقیقش احتیاج دارم.»


پتینسون در مصاحبه ای دیگر درباره اتفاقات پشت صحنه می‌گوید نزدیک به ۵۰۰ نفر تیم اصلی ساخت فیلم را تشکیل می‌دادند و گاهی صرفا برای گرفتن چند سکانس، ۲۵۰ نفر با پرواز از کشوری به کشور دیگر می‌رفتند. «این فیلم به‌شدت جنون‌آمیزه. حتی در ابعاد تولیدی به‌سادگی نمی‌شه محصولی مثل آن را پیدا کرد. ما در چندین و چند کشور ضبط داشتیم و در همه‌ی آن‌ها حداقل یک سکانس بسیار عظیم را فیلم‌برداری کردیم؛ از آن سکانس‌های گسترده و خاصی که بعضی فیلم‌ها شاید در نقطه‌ی اوج خودشون فقط یکی از آن‌ها را داشته باشن. خصوصا سکانس مربوط به انفجار هواپیمای بوئینگ.»


مدیر اجرایی سینماهای زنجیره‌ای آی مکس و برخی از کارمندان رده بالای این شرکت اولین کسانی بودند که پشت درهای بسته، فیلم سینمایی «تنت» کریستوفر نولان را به‌صورت کامل تماشا کردند. مدیر اجرایی ای مکس می‌گوید: «خدای من، «تنت» به زیبایی فیلم‌برداری شده، سرتاسر چشم‌نواز است و یک فیلم فوق‌العاده به حساب می‌آید. این تنها نظر من یا چند نفر دیگر نیست. بلکه کارمندهای آی مکس که فیلم را به‌صورت کامل تماشا کردند هم، «تنت» را همینطوری توصیف می‌کنند.


«تنت» یک بلاک‌باستر تماشایی، یک فیلم اکشن، یک فیلم دلهره‌آور و در کل اثری است که باور دارم به مراتب بیشتر از «دانکرک» سینماروها را به سینما می‌کشاند. البته که ما دیگر به خاطر ویروس کرونا/کووید 19 در دنیای عادی زندگی نمی‌کنیم. ولی باور دارم مخاطبان چنین اثری را از دست نمی‌دهند.»



«دانلود نسخه کامل فیلم جذاب و دیدنی Tenet 2020 به زودی از سایت پرشین دانلود»


منبع : سلام سینما